دستگاه لاستیک درار ابزاری مفید است که باعث سهولت و بهره وری نیروی کار میشود بدین دلیل یکی از ضروری ترین وسایل مورد نیاز آپاراتیها است. عملکرد این دستگاه باعث میشود هیچگونه آسیبی به رینگ و لاستیک در هنگام در آوردن و جازدن وارد نگردد. دستگاههای لاستیک درار به چند نمونه ساده ، تیوپ لس دار ، هلپر دار، و کمرشکن تقسیم میشوند. نوع تیوپ لس دارای مخزن ذخیره باد است که معمولا در ستون و یا پشت دستگاه قرار دارد ، با یک شوک شدید باد از نازلهایی که روی فکها قرار گرفته اند به درون لاستیک وارد میشود و نهایتا تنظیم فشار باد مورد نیاز توسط درجه باد دستگاه تنظیم میگردد. دستگاه لاستیک درآر ماشین سنگین را می توان به چند دسته تقسیم کرد: لاستیک درار سنگین، لاستیک درار نیمه سنگین و لاستیک درار فوق سنگین. دستگاه لاستیک درآر سنگین مناسب آپاراتی ها و مجتمع های خدماتی ماشین سنگین می باشد و از لوازم اصلی آپاراتی ماشین سنگین به حساب میآید.
مزایای استفاده از دستگاه لاستیک درآر سنگین
- انجام عملیات خودکار لق کردن لاستیک و جداکردن آن از رینگ
- حفظ امنیت تعمیرکار یا اپراتور دستگاه زیرا در صورت نداشتن دستگاه لاستیک درآر ماشین سنگین، تعمیرکار مجبور است به روش سنتی با استفاده از پتک و غیره. عملیات جدا سازی لاستیک از رینگ را انجام دهد که با توجه به سنگینی ابزار و چرخ ماشین سنگین باعث آسیب دیدگی کمر و آرتروز و ….. می گردد.
- حفظ سلامت رینگ و لاستیک از قبیل پارگی لاستیک یا ساییدگی رینگ با توجه به قیمت بالای رینگ ولاستیک ماشین سنگین.
- سیستم اتوماتیک دستگاه باعث افزایش طول عمر لاستیک و رینگ می شود.
- عدم استفاده از پتک و ابزار اضافه دیگر
- صرفه جویی در وقت و انرژی
- کاربری آسان و عملیات دقیق به واسطه داشتن جوی استیک کنترل از راه دور
بخش های تشکیل دهنده دستگـاه لـاسـتـیـک درار
- سینی گردان لاستیک درار
- بازوهای افقی و عمودی
- گیره های لاستیک (فک ها)
- لق کن
- مجموعه پدالها لاسـتیـک درار
- ناخنی
- نم گیر (فیلتر رطوبت گیر)
- رگلاتور (شیر تنظیم باد)
- موتور
- سیلندر
- جعبه دنده لاستیک درار
- پمپ تزریق باد مخصوص لاستیک های تیوپلس
- سیم برق